Etiketter

Leta i den här bloggen

Sidor

tisdag 29 juni 2010

Berättelsen om mina föräldrar 2. Det nya hemmet.










Det nya hemmet,hit flyttade Mor o Far 1926-27 vet inte säkert men min bror var född när dom flyttade hit och han föddes 26/8 1926. Men strax efter blev Arne sjuk och avled 6/5 1927.Det blev mycket slit på det nya stället som inte var så stort födde fyra kor,en sugga ett par gödsvin någon liten kalv,höns fanns ju givetvis och en häst.Mor har berättat att hon tidigare hade köpt en häst för ett arv hon fick när morfar hade gått bort 1000kr fick hon det var nog mycket pengar på den tiden och för de pengarna köpte hon alltså en häst men den fick hon inte ta med när dom flyttade det grämde henne mycket i alla år.I den lilla stugan dom kom till nu fanns storstuga,kammare o kök,övre plan var inte inredd.Det fanns inga bekvämligheter så det blev att bära vätten o ved men det va dom ju vana vid.Det första Far gjorde var att bygga ny ladugård,sedan byggdes köket ut,det inreddes uppe det blev två rum o hall.Under de här åren födde mor ytterligare tre barn,en dotter 1928 en son 1931 och en dotter 1935.Någon gång i slutet 30 talet blev Far sjuk fick Polio eller som dom sa då barnförlamning,han fick ligga på sjukhus länge.Under tiden fick Mor ta hand om den lilla gården.Barnen va då 15, 10,7 0ch 3 år gamla,de större barnen kunde nog hjälpa till lite men om den 15 åriga dottern bodde hemma eller om hon blev hemkallad vet jag inte säkert. Mitt i detta elände fick Mor som var gravid missfall,om detta berättar min syster att Mor svävade mellan liv o död,yrade,hörde änglar sjunga,min syster fick ta hand om allt,inte en enda av grannarn hade varit och erbjudit hjälp tidigare men nu kom några nyfikna tanter och frågade "LEVER HON".Då körde jag ut dom berättar min syster.Mamma var mycket illa därann,läkare kom och utförde skrapning,utan bedövning,mor sa "som om jag var ett djur". Allt blev bra till slut Far kom hem försvagad i sina armar,läkarna hade sagt åt honom att något jordbruk skulle han inte kunna sköta mer,men Far var seg o envis tränade upp sina armar,skötte gården,dikade körde timmer med häst,sågade o högg ved,bröt sten,slådde hö o säd med lie m.m. Mor arbetade utanför hemmet för att få ekonomin att gå ihop.Började som skolstäderska på 30talet,detta arbete hade hon tills skolan lades ner i slutet på 60talet.Skolstädning är ett tungt arbete,det skulle eldas i stora kaminer,bäras in vatten o ved(Far högg veden)Skurlov hade man då skulle alla trägolv knäskuras,fönster putsas,gardiner tvättas o strykas,varje dag sopades och dammades klassrum o kapprum.Mor cyklade tidigt på vintern för att elda,då fick jag möta henne på vägen när jag skulle till skolan för Far kunde inte sätta rosetten i mitt hår.Dessutom gick Mor bort och städade och gjorde kalas hos finare folk. När jag kom till världen 1943 visste ingen att mor skulle ha "smått",man talade ju inte om sådant.Far hämtade barnmorskan med häst o vagn,när han körde förbi ett av husen på vägen som han visste hade telefon ,skrek han till mannen som stod utanför"Ring till Fru Robert ock säg att han ska vara beredd att följa med"!Denne man var helt ovetande men gjorde nog som han blev tillsagd.Mina syskon visste heller inget,min äldsta syster va 20år och gift,hon fick tydligen en mindre chock,har mig berättats.Ja förlossningen skedde i stora rummet (som vi sa)Den yngsta syster 7 1/2 år begrep inte vad som hände mor var sjuk det förstod hon men vad? Så hon frågade om Mor hade ont i öronen.Till saken hör att Fru Robert ibland varit hemma och spolat öronen på Far.När min stackars syster sen fick höra barnskrik begrep hon ju och skämdes, ville inte titta på sin lilla syster.Jag var tydligen en riktig skrikhals så mor fick ta mig till sjukhuset.Mor berättar att på sjukhuset skulle jag svältas för det va något med magen,jag skrek då ännu mer,men då gick Mor och hämtade mig och sa "svälta o skrika kan hon göra hemma.Tydligen blev jag frisk för jag är i skrivadets stund 67 år gammal.



Mitt bardomshem Rummerstad.









Här ska stora trappan framför stora ingången gjutas,det blev som en stor plattform där vi brukade leka o sola och där mor sedemera äntligen fick sin veranda.
Det är min far till vänster. På bilden längst upp till höger står vi på denna trappa där är det lilla jag på Fars arm och i miten min syster Irene.
Detta kort är från 30talet min bror sitter på Fars arm och han är född 1931 ,flickorna är mina systrar Elsa o Ingrid,syster Irene är inte född,möjligen på väg,hon är född 1935.






























































































2 kommentarer:

  1. Har jag samma födelsedag som min morbror då?

    SvaraRadera
  2. Ja det har du ju,vill minnas att mamma nämnde det när du föddes.

    SvaraRadera