Etiketter

Leta i den här bloggen

Sidor

tisdag 22 juni 2010

Berättelsen om mina föräldrar 1 De svåra åren.

Far 25 år

Mor 18 år



















Detta är en berättelse om mina föräldrar.Min Mor föddes 1901,som den sjunde i raden av tretton syskon. Min Mor behövdes således hemma för att passa småsyskon och annat arbete också,hon berättar att när hon gick i tredje klass kom mormor till skolan och sa,nu behöver jag flickan hemma!Magistern sa då att det går bra för hon kan läsa,skriva,räkna pluss o minus,katekesen o tio Guds bud.Därmed var Mors skolgång över.När de yngre syskonen växte upp och tog vid hemma fick Mor ut o tjäna eller ta plats som det också kallades.Hon kom till en familj med fem små barn som hon skulle passa och tillika hjälpa till med andra göromål.Mor talade om att hon fick ta upp säd,mannen (drängen) som gick före och slog av säden med lie hade som man sa förr"fallande sjukan",idag känd som epilepsi,hur hemskt det var när han fick sina anfall.Ramlar,krampar,tuggar fradga,man måste stoppa en pinne eller något mellan tänderna så dom inte biter sönder tungan.Idag finns ju medicin mot dessa anfall men på den tiden var det vanligt och förekom även när jag växte upp.Jag träffade aldrig min Mormor o Morfar,de gick bort långt innan jag föddes.men jag vet att morfar var egenföretagare och byggde vägar.Han handlade också med hus och gårdar och ägde ett antal.1918 köpte morfar en gård ett stenkast från där Farmor o Farfar bodde.Hit flyttade Farmor o Farfar 1913 med tre av sina söner,en av dem skulle bli min Far,då 19 år gammal samt småbröderna 10 och 7år gamla.Sa täffades grannpojken o grannflickan,blev kära och gifte sig 1919 min Mor endast 18 år gammal. Samma år dog min Morfar endast 56 år,yngsta barnet av dom tretton syskonen var då bara 5 år.Mormor skötte  sen gården fram till 1932 då hon avled 70 år gammal.Men tillbaka till 1919,Mor o Far gifte sig i november,mor hade nyss fyllt 18 år,far hade fyllt 25 i februari.Mor flyttade ner till det lilla röda huset som fick delas med Farmor o Farfar samt fars två bröder.Mor o Far fick bo i ett rum och ett litet kök,Farmor o Farfar bodde i den andra delen av huset storstuga o kök och Fars bröder bodde på loftet.Mor berättar att på vintern va det så kallt i deras rum att det var is på vattenhinken på morgonen.Här föddes min äldsta systerLisa 1921.Mor berättar att när det var dax att föda så skickas barnmorskan efter men hon är full när hon kommer så det blir Mormor o Farmor som fick ta hand om det hela,lilla Lisa vägde visst knappa två kg.Min Farfar var synsk,en kväll kom han in och grät,han hade i en syn sett ett begravningståg där ute. Där Far bär på en liten vit kista.En tid därefter blir lilla Lisa sjuk och gick bort endast 1år o 9 mån gammal.Men livet måste gå vidare och 1923 kom nästa lilla flicka Elsa och 1926 föddes sonen Arne.Det var inget himmelrike att bo så nära svärmor berättar mor vidare,det var mest snubbor(skällsord på småländska)Vad Mor gjorde var aldrig till belåtehet.Det var bara Farmors egna döttrar som dög i hennes ögon.Far visade Farmor hur duktigMor va på att laga och stoppa strumpor,Farmor tyckte att det fanns viktigare saker att lägga händerna på.Mor berättar ofta om de här åren då hon var tvungen att stå ut med Farmors vassa tunga.I hela sju år arbetade o slet Mor o Far på gården.Farfar var snäll han sa att Farmor var ett hår av hin(ett hår av den onde)Far trodde att han skulle få överta gården men en dag hörde Mor ett samtal mellan Farmor o ch Fars yngre bröder,Farmor lovade att de skulle få överta gården bara hon fick Mor o Far ur huset.Detta förtalte Mor för Far som tog mycket illa vid sig och började leta gårdar,hittade en som han cyklade 4 mil för att titta på,lånade 5.000kr och köpte den lilla gården.Det var nog med lätt hjärta som Mor och de två barnen följde med Far till det nya stället 1926.Men om det ska jag berätta i nästa blogg.








Här bodde Mor o Far i sju år.















Lilla Lisa
















































Mor o Fars rum o kök.














































Farmors kök.
















































Stor rummet, det enda som är nytt här är nog telefonen.






















1994 hade vi inbördes auktion på Farfars gård.Farmor dog 1933 och Farfar 1948.Fars yngste bror hade övertagit gården och bodde här ensam efter Farfars bortgång.Allt var i stort sett som det varit när Mor o Far bodde där.(bara bra mycket smutsigare skulle jag tro)Gården hade en av mina kusiner fått köpa för en billig peng innan farbror dog men lösöret hade vi kusiner inbördes auktion på.





Här står jag till vänster med mina syskon Ingrid,Elsa,Irene o Thure.























Auktionsdagen.









På loftet hittade vi Farfar gungstol o väggbonader målade av sk. gåramålare.

















































































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar